Színház-ügy

Ha először jársz a blogon és szeretnél többet megtudni róla, akkor 'a blogról' címkére kattintva megtalálsz minden fontos információt!

A legutolsó bejegyzések

Címkék

Videó ajánló

magyar kártya - árvízelhárítás

A legutolsó kommentek

  • _benito: most már úgy néz ki, clkép is lesz belőle. nagyon fasza, gratul hozzá és köszi még egyszer. (2009.04.01. 16:42) Vivi megoldása magyar kártyára
  • kulturpart: Sziasztok! A kulturpart-on jelenne meg egy reflex a MÜPA-béli előadásról. Tudnátok képet küldeni,... (2009.02.04. 22:24) FÁJ-fotókkal!
  • Najmányi László: Én is furcsállottam, hogy az előadásunkra www.freewebs.com/wordcitizen21/ - két oktató kivételéve... (2008.08.10. 16:37) Kaposvári határátkelő - kiállítás színház
  • kpalkó: Újabb kritika az interneten. Egy kicsivel komolyabb hangvételű, mint az előző. www.revizoronline.... (2008.06.25. 17:08) Határátkelés a Poszton
  • drumlin: sziasztok, OFF: egy kis reklám a szinhaz.blog.hu -nak, gyertek, nézzétek meg! Üdv mindenkinek (2008.05.22. 20:20) POSZT 2008
  • Aczupi: Engem érdekel, szívesen írok hosszabban is, de jelmez- és viselettörténet órán vagyok. cZ.d. (2008.05.14. 12:31) Nyári workshop

HTML

POSZT 2008

2008.05.12. 10:29 | Tarr Feri | 6 komment

Éva bejegyzése (ld. Fórum kommentjei közt) logikusan veti fel a kérdést, hogy miért nem beszélünk kicsit a POSZT-ról? Hiszen felmerül egy-két kérdés:
  1. Tényleg így kell ezt szervezni?
  2. Különlegesebb valamennyire az idei válogatás?
  3. Ki, mikor, mivel lesz ott?
És azért azt se felejtsük el, hogy ha jól számolom, 4 különböző előadásban is vannak olyanok, akik ott voltak Komáromban. Ezekről az előadásokról is lehetne beszélgetni.

És ezúton is gratuláció mindannyiuknak!

Címkék: fórum

A bejegyzés trackback címe:

https://szinhazugy.blog.hu/api/trackback/id/tr71464676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tarr Feri 2008.05.12. 11:23:27

És akkor én rögtön reagálnék is Éva megjegyzésére.
Több kérdés is felmerül a POSZT és a szakmaiság kérdése kapcsán. Az egyik, szerintem évek óta eldöntetlen kérdés a POSZT-on, hogy (1) kinek szól? Osztom azt a nézetet, hogy a 'szakmának'. És osztom azt is, hogy ez baj, mert valóban nem arról van szó, hogy a szakma nagy részének csak itt van lehetősége megnézni. Sőt, kimondottan nem! Úgyhogy innentől kezdve kicsit olyan érzete van, hogy ez egy nagy kerti party, ahol mindenkinek lehetősége van javítania a renoméján. Kinek azzal, hogy borjúbecsináltat főz, kinek azzal, hogy meghívja sörözni éppen azt, akire továbblépési szempontból szüksége lehet. Tehát ez így nekem a tipikus magyar mutyizás vagy szokták úgyis mondani, hogy bátyáskodás esetének tűnik. Ilyen móriczi világ, ahol mindenki mindenkinek a rokona. Lehet, hogy túlkapattam magam, de a POSZT szakmai részére egyértelműen a sznobizmus szó jut eszembe sajnos először. Viszont, ha szakmai, akkor minek van "civil"-zsűri. Én ezt lealacsonyítónak érzem. Látszatmegoldának. A közönségzsűri, miért nem teljesen egyenrangú, ha ez nem egy nyíltan szakmai fesztivál? Viszont, ha az, akkor miért Pécsen van?
A másik kérdés, hogy nincs tisztázva az sem, hogy (2) miről szól a POSZT? Ez egy magyar Oscar, csak színházban? Egy éves fóruma a szakmának? Egy közös ünneplése a színházművészetnek? Azt hiszem abban a legtöbben tényleg egyetértünk, hogy földi halandónak a versenyprogramhoz jutni, szinte lehetetlen. Tehát a POSZT 'farvize' az, ami inkább eljut a szélesebb közönséghez és véleményem szerint ilymódon fontosabb szerepet is játszik mind Pécs, mind az egész POSZT hangulata szempontjából. Mert ezzel szemben csak az évről évre botrány-hangosabb szakmai beszélgetések állnak. Tehát szerintem jelenleg bár a szakmáról, a szakmaiságról szól talán hivatalosan, de a legkevésbé ebben látom én személy szerint a jövőt.
A harmadik kérdés, hogy ha már valóban a szakmaiság áll a középpontban, akkor miért egy ember válogat? Én ezt sosem értettem... Egy ember világlátása, hogyan reprezentálhatná a mai magyar színházi szakmát, teljes mélységében? Itt alapvető, hogy az ő attitűdje, személyes meggyőződése és - ne legyünk naivak -, személyes kapcsolatai is számottevőek. Akkor minden POSZT egy valakinek a "szerintem"-je. Ennek meg mi értelme van? Tényleg annyira nagyra tartjuk ezeket a válogató embereket, hogy az ő véleményük felette áll az egész szakmának? Mindazokmellett, hogy ettől még nagyon lehet tisztelni őket! Mindegy, kár ezt tovább ragozni.
Összegezve a véleményem, én a POSZT-ot egy nagyon tipikus magyar jelenségnek látom. A szakma berkein belüli viszonyok megerősítésének vagy éppen felülírásának lehetősége a POSZT. A szakmán belüli betegesen rövidre és csupán felmutatás-értékűre szabott kommunikáció a POSZT. Véleményem szerint felmutatás a szakmai része, különösebb cél megfogalmazása nélkül. Mert, ha kísérné a dolgot egy konferencia, pl. a színháztörvényről vagy a régóta tárgyalt nemzetközi fesztivál megteremtéséről, akkor lenne hosszabb távon értelme, de ennek így tényleg nem sok. Nevetséges, hogy egy hónap múlva jószerivel vége lesz a POSZT-nak és a honlapon klikkelgetve, csak tavalyi dolgokat találok. Tavalyi szakmai beszélgetések, tavalyi egyéb programok (kivéve a megnyitó és Varnus Xavér koncertje), stb. Lehet, hogy elkapattam magam, de azt érzem, hogy a POSZT annak a hierarchikus magyar társadalomnak az egyik leképeződése, ami annyi mindenben előjön. A kapcsolatokon múló állásinterjúktól kezdve, az előre eldöntött pályázati rendszereken át, a fiatalok útját sokszor elálló szakmai hiúságig. Ahol nem az számít, hogy mi van mondva, hanem hogy ki által.
Azonban szerintem az idei versenyprogram megüt egy új hangot. És ez lehet valaminek a kezdete, csak kár, hogy a szervezés és a fomai része elzárja azt a szélsesebb közönség elől.

Juhász Bálint 2008.05.13. 08:05:48

Az idei válogatás szerintem egyedire sikerült, és éppen ezért én örültem is neki. Mert valaki vállalta saját egyedi ízlését. Szerintem ez az értelme, hogy egy ember válogat, ez (lehet) egy vállaltan, nyíltan szubjektív szemle, ami így talán érdekesebb a személyes kulcs miatt, mintha egy bizottság hozna kiegyensúlyozottságra törekvő döntéseket, és ebből persze szürkeség kerekedne. Azért csinálta Kukorelly jól idén szerintem, mert bátor volt vállalni a saját döntéseit. Evvel olyanokra is nyitott ajtót, akik még nincsenek, vagy kevésbé vannak be az állandó körforgásban lévő szűk kánonban.
Feri, kíváncsi vagyok, mit gondolsz, ha a POSZT nyíltan vállalná, hogy csak a szakmának szól, akkor az nem lenne idegesítőbb, felháborítóbb? Mert különben értem, amit írsz, hogy zavaró így a szervezésben ez a keveredés.

Tarr Feri 2008.05.14. 10:12:44

Nem tudom, mit szólnék, ha csak a szakmának szólna. Valószínűleg rohadtul nem érdekelne, mi történik ott. De szerintem mást sem. Egy pusztán szakmai fesztiválnak nem is lehet értelme. Az nem fesztivál, nem is találkozó. Tehát amúgy felháborító lenne, de mégsem, mivel a teljes érdektelenségbe fulladna. Éppen ezért kellene valahogy a közönséggel való találkozást erősíteni. Én valószínűleg a színház nagy ünnepévé tenném, ahol lehet akár versenyprogram is úgy, ahogy most van, de alapvetően nem aköré fűzném fel a találkozót, hanem az emberek színházra való megszerettetésére. Kísérleti dolgok megmutatására a szakmának, az "élő művészet" bemutatására a szélesebb közönségnek. Tehát pl. utcaszínház, játékok, stb. A közösségiség hangsúlyozására, ami a színház sajátja.
Persze, amúgy teljesen egyetértek veled. Szerintem is érdekes válogatás, különösebb, mint eddig. És abban is igazad van, hogy amúgy szürkébb lenne valószínűleg. Csak éppen ez a keveredés az, ami zavaró szerintem. De ezt írod te is.

Vatai Éva 2008.05.18. 17:05:32

Szerintem igazatok is van, meg nem is. A jelenlegi formájában a szakmának szól a POSZT persze, hogy annak. Kicsit sörözgethetnek, magamutogathatnak a pécsi adóforintokból. (Hogy az ördögbe kapnak a várostól 10 milliót, mikor én a 19. Francia Fesztiválra egy fillért nem kaptam, pedig vagy ezer fiatal ügye.)Ja, és fröcsöghetnek egymásra - ilyen jellegű megjegyzésektől hangos a város. Olyan forradalom előtti hangulat van, ilyenkor azt reméli az ember, hogy hazamennek, s innentől kezdve minden másképp lesz. A fenét!
De azért tényleg jó kis hangulat van Pécsett a POSZT alatt. És oda lehet "pofátlankodni", s le lehet belőle ezt-azt csipegetni. Éppen ezért írtam le a Poszt-off-offos programunkat, amelyhez azóta az Üres Tér Társulat is csatlakozott. Akit érdekel, annak szívesen elküldöm a pontos programot - az egész (két versenyprogram megtekintésén kívül) egy gimnáziumban zajlik majd. Eljön hozzánk a SZÍNHÁZ helyett eljön HOZZÁNK a színház. És itt kezdődik az, amiről már érdemes beszélgetni!
Aki szeretné a teljes programot: vataienator@gmail.com

Vatai Éva 2008.05.18. 17:45:03

Ja, és szerintem is nagy marhaság ez az egyéni válogatás. A fesztivál közügy - az ízlés egyéni. Bár az izlésEK sem feltétlenül tükrözik a közízlést, de mégis csak demokratikusabb lenne úgy. És mi van azokkal az előadásokkal, amelyeket meg sem néz a válogató?

drumlin · http://szinhaz.blog.hu 2008.05.22. 20:20:55

sziasztok,

OFF: egy kis reklám a szinhaz.blog.hu -nak, gyertek, nézzétek meg!

Üdv mindenkinek
süti beállítások módosítása