Színház-ügy

Ha először jársz a blogon és szeretnél többet megtudni róla, akkor 'a blogról' címkére kattintva megtalálsz minden fontos információt!

A legutolsó bejegyzések

Címkék

Videó ajánló

magyar kártya - árvízelhárítás

A legutolsó kommentek

  • _benito: most már úgy néz ki, clkép is lesz belőle. nagyon fasza, gratul hozzá és köszi még egyszer. (2009.04.01. 16:42) Vivi megoldása magyar kártyára
  • kulturpart: Sziasztok! A kulturpart-on jelenne meg egy reflex a MÜPA-béli előadásról. Tudnátok képet küldeni,... (2009.02.04. 22:24) FÁJ-fotókkal!
  • Najmányi László: Én is furcsállottam, hogy az előadásunkra www.freewebs.com/wordcitizen21/ - két oktató kivételéve... (2008.08.10. 16:37) Kaposvári határátkelő - kiállítás színház
  • kpalkó: Újabb kritika az interneten. Egy kicsivel komolyabb hangvételű, mint az előző. www.revizoronline.... (2008.06.25. 17:08) Határátkelés a Poszton
  • drumlin: sziasztok, OFF: egy kis reklám a szinhaz.blog.hu -nak, gyertek, nézzétek meg! Üdv mindenkinek (2008.05.22. 20:20) POSZT 2008
  • Aczupi: Engem érdekel, szívesen írok hosszabban is, de jelmez- és viselettörténet órán vagyok. cZ.d. (2008.05.14. 12:31) Nyári workshop

HTML

Nyári workshop

2008.04.16. 14:18 | kpalkó | 14 komment

Azon gondolkodom most már egy jó ideje, hogy mit kéne nyáron csinálni. Én szívesen foglalkoznék színházzal. Nem tudom, erre a nyárra van-e kilátásban valami nyitott tábor, ami érdekes lehet, de az jutott eszembe, mi volna, ha mi próbálnánk létrehozni valami ilyesmit. Nem gondolom, hogy feltétlenül szükség volna valami vezető emberre, mert hiszek abban, hogy ha azért húzódnak félre emberek, hogy melózzanak, akkor az létrejöhet akár felső koordinátor nélkül is. Lehet, hogy az első napokban félnénk egymástól és lassan tudna beindulni a munka, de ha vannak ötleteink, akkor biztos találunk rá társakat. Engem az se zavarna feltétlenül, ha olyanok is jönnének, akik inkább nyaralni vágynak. Akkor azok biztos ellenszenvesek lennének és nem dolgoznánk velük. Viszont, ha csinálunk ilyet, akkor annak teljesen nyitottnak kéne lenni. Jó volna ha minél több féle ember verődne össze. Nem kell, hogy feltétlenül szinházzal foglalkozzanak, sőt, az se szükséges szerintem, hogy valami művészettel. Mindenképp érdemes volna nyitni kifelé és annak nem látom értelmét, hogy szűk körben, a komáromi tábort próbáljuk megismételni. Az kéne, hogy akik lejönnek, azok készüljenek ötletekkel, olyan anyagokkal, eszközökkel, stb, amit szívesen bedobnának a közösbe. A végeredménynek valamiféle munkabemutatónak kéne lennie. Készülhet egy nagy esemény, de akár sok kisebb ügy is. Attól függően, hogy miben tudjuk megtalálni a közös hangot. Nem kell ragaszkodni ahhoz, hogy ha már együtt vagyunk, együtt is melózzunk. Azt is el tudom képzelni, hogy három ember klikkesedik. Nem minthogyha sok értelmét látnám akkor a nagy létszámú táborozásnak, de miért ne. Akár a kiállításszínház féle forma is működhet, aminek az a lényege, hogy piramisszerűen egy tág formából sok kisebb forma ágazik ki (gondolok itt arra, hogy én kitaláltam a kiállítás formát, azon belül több csapat létrehoz kisebb ügyeket és ezeken belül még az egyén is élhet önálló formákkal). Persze valahol minden színházi munkára rá lehet húzni ezt a piramis hasonlatot. Azt nem mondom, hogy nem kéne szigorúan hírdetni. A résztvevőknek tudniuk kell, hogy teszem azt két hét alatt el kell készülnie valaminek, amit bemutatunk. Tulajdonképpen a szabad akarat zászlaja alatt szerintem működtethető egy ilyen workshop. Ha engem nem hagynak dolgozni, akkor ordibálhatok, verekedhetek, gyilkolászhatok. No! Nem kell az elején a pesszimista részét hangsúlyozni. Érdekes lenne azon gondolkodni, hogy van-e olyan figura, akinek a munkája érdekel minket, akár külföldről is. Elhívhatnánk őket a táboron belüli rövidebb workshopokra is. Hozhatnánk filmeket. Lehetne reggeli torna, mozgásworkshop. Ezek már tudnának adni egy keretet, különböző irányokat, amik kapcsán el tudunk indulni a melóban. Tarthatnánk élménybeszámolókat, eljátszhatnánk egymásnak az előadásainkat. Tudom, hogy valami ilyesmiről már volt szó, de szerintem csúfos elméleti vitába fulladt a dolog. Én azért annál bizakodóbb - vagy csak optimistább - vagyok, hogy az foglalkoztasson egy ilyen lehetőség kapcsán, hogy vajon nem esünk-e szét, ha nincs egy vezető fickó. Nem lesz-e talajtalan az együttlét... Ha lelkesen beledobjuk magunkat ennek a megszervezésébe, akkor nem. Ott az anyagi része... Ehez én nem értek sajnos. Van egy látványtervező srác Kaposváron, aki beszélt nekem egy kastélyról, ha jól emlékszem, ahol - elmondása szerint - lehetne valami nyáron. Azt mondta, hogy akár ingyen is, csak jó volna, ha az ottani (asszem békéscsabai) lakosoknak mutatnánk valamit a végén. A kajáltatást lehet, hogy pénzbedobással és mondjuk a jól bevált napos rendszerrel lehetne megoldani. Talán ez még korai téma... Az aktuális kérdés az, hogy kinek van kedve hozzá és milyen ötleteitek vannak?

Címkék: előadások akciók

A bejegyzés trackback címe:

https://szinhazugy.blog.hu/api/trackback/id/tr97428321

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rácznóra 2008.04.18. 20:08:05

sziasztok!
én egyszer jelentkeztem réges régen, hogy érdekel mindenféle. eltűntem, inkább kenyerem az élő kommunikáció, mint a netes... most éppen szakdolgozaton dolgozom, ezért csak májustól tudok mélyebben ötletelni, de nagyon tetszik az alapötlet, szívesen részt vennék egy ilyen workshopban. van egy pár ember, akikkel szoktunk mindenféle érdekes dologgal kísérletezni, talán őket is érdekelné.
ti már beszéltetek időpontról, csak nem találom a visszajelzéseket, vagy mindenki vizsgázik, szakdogát ír? :)
no, várom a fejleményeket, és májustól szívesen ötletelek is!
sziasztok!
nóra

kpalkó 2008.04.19. 11:48:31

Erről még nem volt kommunikáció se interneten, se élőben. Én csak felvetettem itt az ötletet. Az lenne a jó, ha van ötletetek a konkrét megvalósítással kapcsolatban, akkor írjatok. Nehogy bárki is elnyomja magában, ha vitába szállna velem. Egri Bálinttal találkoztam, aki jelezte, hogy nem nagyon hisz az önműködő dolgokban. Ha többen így vannak ezzel, akkor lehet, hogy egészen máshonnan kell megközelíteni a nyári workshop ötletet. Rácznóra, milyen érdekes dolgokkal szoktatok kísérletezni?

Tarr Feri 2008.04.19. 12:00:05

Palkó! Valóban felmerült már az ötlet és javaslom is, hogy mindenki, akit érdekel a dolog, nézzen bele az ott lezajlott vitába (akciók előadások hírek jegyzőkönyv címkéken belül megtaláljátok 'Mindent egybevetve' címen)! Én egyáltalán nem gondolom, hogy az egy csúfos elméleti vita lett volna. Hanem pontosan az alapcélt megfogalmazni kívánó vita, amiben mi, Marcival és némileg Bálinttal, nem tudtunk konszenzusra jutni. Én tartom az ott leírtakat. Röviden: nem működik, hogy összeverődünk aztán lesz, ami lesz. Szerintem nem elképzelhető, hogy van, aki nem akar dolgozni, ha a végére össze akarsz tényleg tenni valami munkabemutató-félét. Ha nem várhatod el valakitől, hogy részt vegyen a munkában konstansan, akkor az első apró konfliktus során ki fog szállni. Gondolj bele Komáromban mennyi feszültség volt a csoportmunkák során, ahol mindenki egyenlő volt! Mennyivel egyszerűbb lett volna néha kiszállni, ha nincs az a szervezett közeg, ami arra kényszerít, hogy bent maradj és toleráns légy és kompromisszumot köss. Nagyon kemény lecke volt.. És nem azt mondom, hogy ez baj volt, mert rohadt sok tanulságot le lehetett vonni. De ha akarsz valami produktumot a végén, ami művészileg megáll a lábán, akkor szerintem ez nem vállalható. Meg ebben pesszimizmus nélkül is benne van a sok anyázás. És azt önként, előre beláthatóan vállalni senki nem szeretné.
Ettől függetlenül én támogatom és szeretném segíteni a dolgot, de ebben a formában én nem tudok gondolkodni sajnos. De a magam módján igyekszem majd minél jobban.

kpalkó 2008.04.23. 14:28:15

Bele ásom magam majd jobban ebbe a vitába. Lehet, hogy egy kicsit ítélkező voltam. Nem tudom, én még az érveid után is el tudom képzelni, hogy tud működni íly demokratikusan a dolog. Viszont valóban le kell szögezni azt, hogy milyen keretek közé szorítjuk magunkat. Azért írtam ki ezt, hogy közösen megpróbáljuk felállítani ennek a működtethetőségéhez szükséges ,,szabályokat". Ám mindenképpen izgalmasabb lenne, ha szakmai alapú tervek adnák ennek a keretét. Teljesen máshogy jön el valaki dolgozni, ha tudja, hogy a Tarr Feri féle izgalmas ötletben szívesen részt venne. Tehát szerintem konkrét ötleteinket dobáljuk fel, amihez majd kiderül, hogy ki mit tud még hozzátenni és lehet, hogy a táborig már egészen pontosan tudjuk, hogy miért is megyünk oda. Ebben az esetben meg nem hiszem, hogy sok napozni vágyó fiatal lepné el a szakmai workshopunkat. De ha vannak ilyenek, akkor azok csak napozzanak, engem nem érdekel. Például ugyanezért kérdeztem rá Rácznórától, hogy mik azok az érdekes dolgok, amiket csinálnak. Ha egyszerűen azt írja, érdekes dolgok, az nekem nem fogja felkelteni az érdeklődésemet. Érdekes dolgokkal én is kísérletezem. Ámbátor, ha leírná mik ezek, lehet, hogy tisztára felingerel és várni fogom az alkalmat, hogy együtt kísérletezzünk. Tudom Feri, hogy van egy régóta tervezett előadás, amit meg szeretnél rendezni. Ha például ez még most is érdekel, leírhatnád, miről van szó és lehet, hogy találsz embereket rá. Most már kicsit ideológikusnak érzem magam. Bocsánat, hogy elszaladt alattam a ló. Lehet, hogy nem kell keverni a dolgokat... Nem tudom. Csak az elméleti vitáknak nem nagyon látom értelmét. Próbáljunk szakmai ötleteket bedobálni.
A határátkelőben én nagyjából fel tudom dobni azokat az ötleteket, amik engem érdekelnek, nyílván itt is ezeket említeném. Ám van valami, amit nyárra tudnék elképzelni inkább. Érdekel egy olyan előadás elkészítése, amiben teljesen elengedve a fantáziánkat, a történetet együtt írjuk a színészekkel. Teljesen nulláról indulva, szépen lassan felépítünk egy történetet. Volt egy diplomaelőadás Kaposváron, a Mohácsi által rendezett I. Erzsébet. Ennek az volt a mottója, hogy ,,történet csak egy van". Azóta engem nagyon érdekel ez a dolog, ugyanis, a saját bőrömön tapasztalva, ha benne vagyok egy munkafolyamatban, mindig oda jutok vissza, hogy minden kapcsolódik az anyaghoz, amivel éppen foglalkozom. Érdekel az a kísérlet, mi van, ha direkt meglovagoljuk ezt az állapotot és elképzeljük, hogy nem is mondhatná más azt a szöveget, mint egy kócos kiskutya és a kócos kiskutyát nem is játszhatja más, mint a Tarr Feri... Mondjuk. Nem személyeskedésből, csak miközben írok, hozzád tudom leginkább kötni a közlendőmet.
Ezen kívül nagyon érdekel, hogy milyen érdekes fazont tudnánk megkeresni, hogy adjon át nekünk a tudományából valamit. Nem feltétlenül színházi emberre gondolok. Jobban érdekelne mondjuk, ha elhívnánk egy bányászt, vagy egy ejtőernyőst, vagy valakit, aki biztos, hogy olyan dologról beszélne, amiről nekünk kevés fogalmunk van. Esetleg be tudna vezetni minket a szakmájának a gyakorlati részébe is. De nem a levegőbe beszélne a fószer, mert mi egész végig tudjuk, hogy amit tőle tanulunk, azzal majd színházilag kezdeni fogunk valamit.
Hát nekem ezek az ötleteim vannak.

porogidorka 2008.04.26. 14:55:34

kedves palko es tobbiek,

en nyaron a `mindent az alkoholrol` avagy az `alkoholproba` cimu kiserletet szeretnem megcsinalni. ennek lenyege, hogy szinhazra forditsuk az alkohollal kapcsolatos tudasunkat es nemtudasunkat, `tapasztalatainkat` es (elo)iteleteinket- legyenek azok olvasottak vagy filmen latottak, elkepzeltek vagy szemelyesen megeltek. (a vegeredmeny persze a megelt kene legyen.) helyzetek, amikben voltunk, vagyunk, problemak, fizikai es filozofiai hataraink (!), az alkoholfajtak lelektana (pl. te vagy a konyak, mit csinalsz velem?!), tokeletesen jatekosan, kozhelyek es tullepeseik (reszegseg-jozansag), allapotok, hozzaallasok stb stb. elnezest a pongyolasagert, csak nagyon sietve irok. a lenyeg tehat a minel tobb nezopont. nemcsak en nezem a vodkat de a vodka is nez engem, hat ram, hatok ra. (?) ezen otletet pedig ihlette silviu purcarete eloadasa, a pantagruel sogornoje (kolozsvar), jerofejev moszkva petuski c. regrenye, hajnoczy peter irasai, es meg sokan masok. a tema hatalmas, a lehetosegek vegtelenek. amit en szeretnek, nem affele borus magyar szociografia, hanem szemelyes alkoholtortenetek karnevalja. a masik vezerloelv viszont a szemelyesseg lenne, es itt kapcsolodom igazabol a temahoz. engem minden kezdemenyezes erdekel, de olyan projektet, aminek en vagyok az otletgazdaja, tehat felelosseggel tartozom erte, 10-15 embernel tobbel nem szeretnek (nem is mernek) csinalni. nem tudnek tobb emberre igazan odafigyelni, ugy, ahogy megerdemelnek. plane hogy most nagyon eloadasban gondolkozom. tehat ha sokan magukenak erzik ezt a temat, osszuk meg a feladatokat, ha pedig nem, akkor viszont a nyari taboron kivul szeretnem ezt megvalositani. (csak hat nyaron mindannyian kb. ket hetig ernetek ra, tehat vagy-vagy lenne a vege, es az nem jo.) szoval tessek kiabalni, ha valakit erdekel, amit irtam.

porogidorka 2008.04.26. 15:09:36

kedves palko es tobbiek,

en nyaron a `mindent az alkoholrol` avagy az `alkoholproba` cimu kiserletet szeretnem megcsinalni. ennek lenyege, hogy szinhazra forditsuk az alkohollal kapcsolatos tudasunkat es nemtudasunkat, `tapasztalatainkat` es (elo)iteleteinket- legyenek azok olvasottak vagy filmen latottak, elkepzeltek vagy szemelyesen megeltek. (a vegeredmeny persze a megelt kene legyen.) helyzetek, amikben voltunk, vagyunk, problemak, fizikai es filozofiai hataraink (!), az alkoholfajtak lelektana (pl. te vagy a konyak, mit csinalsz velem?!), tokeletesen jatekosan, kozhelyek es tullepeseik (reszegseg-jozansag), allapotok, hozzaallasok stb stb. elnezest a pongyolasagert, csak nagyon sietve irok. a lenyeg tehat a minel tobb nezopont. nemcsak en nezem a vodkat de a vodka is nez engem, hat ram, hatok ra. (?) ezen otletet pedig ihlette silviu purcarete eloadasa, a pantagruel sogornoje (kolozsvar), jerofejev moszkva petuski c. regrenye, hajnoczy peter irasai, es meg sokan masok. a tema hatalmas, a lehetosegek vegtelenek. amit en szeretnek, nem affele borus magyar szociografia, hanem szemelyes alkoholtortenetek karnevalja. a masik vezerloelv viszont a szemelyesseg lenne, es itt kapcsolodom igazabol a temahoz. engem minden kezdemenyezes erdekel, de olyan projektet, aminek en vagyok az otletgazdaja, tehat felelosseggel tartozom erte, 10-15 embernel tobbel nem szeretnek (nem is mernek) csinalni. nem tudnek tobb emberre igazan odafigyelni, ugy, ahogy megerdemelnek. plane hogy most nagyon eloadasban gondolkozom. tehat ha sokan magukenak erzik ezt a temat, osszuk meg a feladatokat, ha pedig nem, akkor viszont a nyari taboron kivul szeretnem ezt megvalositani. (csak hat nyaron mindannyian kb. ket hetig ernetek ra, tehat vagy-vagy lenne a vege, es az nem jo.) szoval tessek kiabalni, ha valakit erdekel, amit irtam.

kpalkó 2008.04.26. 19:19:44

Beszélgettem Ádám barátommal, aki felhívta a figyelmemet arra, hogy a ,,történet csak egy van" ötletem szerinte túl tág és nem igazán kelti fel egy színész aggyal gondolkodó érdeklődését. Azt mondja, hogy a tágból kiindulva eljutni egy előadáshoz, ami nyilvánvalóan szűkebb, nem olyan érdekes, mintha a szűket tágítjuk egyre-egyre. Ezen kívül a leírásomból úgy értette, hogy leülünk a színészekkel és írjuk a történetet. Én nem pont így gondolom és a munkafolyamat nyilván még a továbbiakban is változni fog a fejemben. Az is lehet, hogy gyökeresen. Leírom, hogy most mi az a kezdetleges munkafolyamat ötlet, amire gondolok. Már csak azért is, mert ahogy a Dorkánál is, nyilván akkor tudnánk belekezdeni a munkába, ha vannak, akiknek felkelti az érdeklődését a dolog és szívesen kapcsolódnának hozzá.
Amire gondoltam: Egy általam teljesen koordinált közös együttléttel és ötleteléssel kezdenénk a próbafolyamatot. A néhány emberből álló csapattal (lehet 4-5 fő, de igazából akármennyi) az elején különböző programokat élnénk át együtt. Nem csak azért, hogy csúnyán szólva összemelegedjünk egymással, hanem érdekel az a kísérlet, hogy mondjuk kimegyünk a vízpartra és ott - amellett, hogy jól érezzük magunkat -, folyamatosan kontroll alatt vagyunk. Mi az a határ, amikor nem tudjuk már egészen, hogy improvizálunk vagy pedig hevenyészünk? A másik kontroll valamilyen dokumentálás volna mindenki részéről, hogy még inkább tudatosítsuk az együtt töltött idők eredményét. Ezek a programok nyilvánvalóan egyre súlyosabbak és határfeszegetőek lennének. Mondjuk kezdődik egy nagy ivászattal, ahol a feladat a módszeres berúgás (elég bagatell példa) és a harmadik nap már ugyanezt csinálnánk, de egész idő alatt be lenne kötve a szemünk. Kicsit talán a Lars Von Trier féle Idióták életmódjához hasonlítanám a dolgot. Azért érdekel engem a dolog, mert formai szabályokhoz vannak kötve a feladatok, de közben az embernek van módja megismerkedni a saját idegrendszerével. Fontos nekem ennél a kísérletnél, hogy a színész az agyát és az idegrendszerét is tudja használni és kontroll alatt tartani. Viszont a feladatok úgy vannak kigondolva, hogy a csapat tagjai meg tudják ismerni egymás gondolkodását, fantáziáját, stb. Lassan aztán belekúszna ez a határfeszegetős tréning egy sokkal inkább zárt rendszerbe, konkrét térben, konkrét időbeosztással, stb. És elkezdenénk írni a történetet. Akár improvizációkat felhasználva. Biztos vagyok benne, hogy tovább agyalnék és dolgoznék a színészekkel azokon a kérdéseken, amik fontosak voltak a kiállítás kapcsán is. Nagyon remélném, hogy az együtt eltöltött idő vidáman telne, bolondosan, viszont nagyon fegyelmezetten. Azért is gondoltam erre az ötletre, mert nekem a nyári színházi munkák mindig nagyon szabadon teltek viszont ezekből tudtam a legtöbbet kamatoztatni. Ha hagyjuk magunkat megőrülni, akkor az nagyon gyümölcsöző lehet, ha van egy folyamatos kontroll, ami kijelöl egy útat, amiről viszont a készülő előadás- és a saját fejlődésünk érdekében nem érdemes letérni. Az pedig, hogy nem szeretnék semmi írott anyagot felhasználni, azért van, mert érdekel, hogy egy különböző agyú emberekből összeállt csapat fantáziája milyen sztorit tud összerakni. Én egyáltalán nem ragaszkodom ahhoz, hogy a csapatban lévő színészek feltétlenül színésznövendékek legyenek, mivel a csapaton belül mindenki csinál mindent. Kb. ennyit tudok most erről írni. Biztos, hogy kemény, felelősségteljes meló lesz, amiben a résztvevőknek néha találkozniuk kell súlyosabb, embert próbáló dolgokkal. Nem hiszem, hogy mindenkinek való ez, de ha valakit érdekel egy ilyen kísérlet és mérlegeli a vele járó dolgokat, szóljon.

Tarr Feri 2008.04.27. 19:55:15

Egy olyan felépítésű workshopot, ami most körvonalazódni látszik, nagyon csípnék. Valahogy úgy képzelem ezt el jelenleg, hogy a rendezői gondolkodású emberek fel-feltesznek ide különböző projekt-terveket és a jelentkező színészek (ezt most nem hivatás, hanem funkció alapján értve) eldönthetik, hogy melyikben vennének részt szívesen. Akár azt is lehet, hogyha pl. hosszabb időre megyünk (mondjuk 10-14 nap), hogy 3-4 naponta van egy munkabemutató, aztán rotálódnak a résztvevők. Igaz, akkor kevésbé aprólékos munkára van lehetőség. És akár azt is lehet, hogy a nap egy bizonyos részében viszont közös munka/tréning/foglalkozás van.

kpalkó 2008.04.28. 19:57:22

Szerintem ez volna a jó út, amit a Feri írt. Vagy legalábbis ezt látom most egy járható formának. Azt hiszem két hétre mindenképp szükség lenne, akár a rotálós rendszer van, akár nem. Azt nem tudom, hogy a rotációs rendszernek van-e értelme. Abban az esetben, ha nem akarunk előadást / előadásokat készíteni, akkor igen. Bár kényes téma a rendezőagyú embereknek az ötleteit olyan magas szintű elképzeléseknek tekinteni, hogy két héten keresztül kisebb csoportoknak egymás után megmondjuk a frankót. (Nem tudom, ez érthetően volt-e fogalmazva.) Ha egy csapattal dolgozik végig egy rendező, akkor sokkal inkább tekinthető a dolog kísérletnek a rendező részéről is. Ha ilyen időszakos rendszerben dolgozunk, akkor másra kéne kiélezni a munkát. Akkor talán létre tudunk hozni egy olyan működő rendszert, hogy a végén létrejöjjön valami nagy egész abból, amit a színészek átéltek a két hét alatt. Egy előadásra gondolok. Ez persze hatalmas agyalást igényel, hogy hogyan tudjuk így közösen felépíteni kisebb egységekből azt az egy előadást. Ötletem nincs erre, hogy hogyan lehet egy ilyen építőkocka szerű játékot kitalálni. Máskülönben pedig ebben az esetben a rendezőknek el kell dobniuk az egyéni ötleteiket és közösen kitalálni ezt a dolgot.
Ha viszont külön-külön dolgozunk, akkor mindenképp fontosnak találom a közös tréningeket. Úgy épülhetne fel egy nap mondjuk, hogy délelőtt közös munka, ebéd után a csapatok külön-külön dolgoznak, este pedig találkozó, élménybeszámoló, a következő nap megbeszélése, esetleg munkabemutató, tábortűz, stb. A közös munka alatt azt értem, hogy meghatározhatunk olyan elemeket, amik minden produkciónak a fejlődését szolgálja. Engem például érdekel, amit már feljebb írtam, hogy nem színházi emberek beszélnek a munkájukról. Tegyük fel (élek a régi példával), ha egy barlang közelében van a tábor, akkor egy barlangászt meghívhatnánk és a beszámolójából tanultakat már beleépíthetjük az előadásainkba. Érdekes lenne figyelni, hogy melyik munkára hogyan hat egy ilyen nem színházzal kapcsolatos program. De a közös tréningeken akár mozoghatunk, zenélhetünk, kirándulhatunk, bármi.
Ha a több előadás készítésén dolgoznánk, akkor érdekes lenne a rendezőknek közösen agyalniuk azon, hogy hol vannak a kapcsolódási pontok, amiken keresztül összeköthetőek lehetnek a darabok. Akár az is megtörténhet, hogy több előadás készítése alatt a munkák összefűződnek és lesz belőlük egy. Ehhez nem kell feltétlenül ragaszkodni, de érdemes rajta tűnődni.
Ilyeneket gondoltam. Akinek még van munka terve, írja fel, hogy lássuk, miből élünk. A színészek is jelezhetnék, hogy van-e kedvük, sőt bárki, akit érdekel, írja ide föl bátran!

Baal 2008.05.01. 10:38:30

Nagyon tetszenek az ötletek, végül is, ha nem kell sokat fizetni a helyért, akkor maradhatunk ameddig akarunk. Amúgy mindenképp kéne egy szervező szerintem, aki a konkrét dolgokat felügyeli (szállás, kaja, stb.), és az nem én leszek. Nagyon tetszik például a különböző hivatások autentikus személytől történő bemutatása, például tud-e egy bányász olyan alaposan beszélni a szakmájáról, hogy az minket is érdekeljen. (Meg az ejtőernyős, aki bevezet a gyakorlati dolgokba, de nem a LEVEGŐBE beszél. Palkó ez zseniális volt ápr. 23-i bejegyzés.)
Na egy szó (több) mint száz, nekem nincs kifejlett rendezői agyam, bízzunk benne, hogy másmilyen van, és érdekel a dolog.

Formán Bálint

Tarr Feri 2008.05.04. 22:08:49

Egy hete már megírtam a magam elképzelését, de szerver-karbantartás miatt eltűnt a cyberspaceben... Most végre hozzájutottam, hogy újrapróbáljam.
Tehát: Valóban van egy régóta csiszolódó előadásötletem. Most nem is annyira arról szeretnék beszélni, hogy maga az előadás miről szólna és hogyan épülne fel, mint inkább arról, hogy milyen módszerekkel dolgoznánk. Én szeptember óta tartok egy színjátszót a volt gimnáziumomban, ahol elég sok mindent sikerült kikísérletezni azzal kapcsolatban, hogy mennyiben érdekes a saját magam (itt a színészekre értve) életét, annak történéseit színházilag feldolgozni? Mi az, az én személyes történéseimben, ami mások számára is érdekes és tanulsággal szolgál? Esztétizálva ugyanez: Az átlagos szimbolikája érdekel engem. Hogy egy színész mennyiben képes egyszerre alany is lenni, meg tárgy is, anélkül, hogy ehhez külső segítséget kapna egy szerep, egy szöveg vagy egy szituáció által. Viszont egyáltalán nem a pszichodráma eszközeivel. Én azt nem is szeretem, még annyira sem értek hozzá, mint máshoz és borzasztó veszélyes területnek tartom. Tehát nem olyan módszerekkel dolgoznánk a workshopon, hogy akkor én leszek a szülőd és játsszuk el, ahogyan pofonvágtalak. Hanem olyan feladatokkal dolgoznánk (és ezeket sikerült kikísérletezni a színjátszó alatt; hogy mi működik, mi nem), ahol nagyon kevés a támpont és ezért alapvetően magadra támaszkodhatsz csak. Ezek néha formai dolgok, néha tartalomra vonatkozóak. És a haladás irányát alapul véve alakulnának a feladatsorok is. Maga az anyag, amin dolgoznánk, az a személyes élményanyag, amit mindenki magával hoz. Én úgy képzelem, hogy ez egy előhang lenne a későbbi, már konkrétan az előadás témájára vonatkozó próbafolyamatnak (, ahová egyébként lázasan keresek színészeket). Egy olyanfajta ívet írnánk be, minthogy a konkrét érzéseket, gondolatokat, benyomásokat előbb absztrahálnánk, teljesen az intuitivitás vezérelvére támaszkodva, hogy megpróbáljuk megérteni, hogy pl. miért erre emlékszem, miért így, mit jelent ez ma számomra, majd fokozatosan visszatérnénk a konkrétumok világába, amit viszont már magunk tudatos módon szerkesztenénk meg, azoknak a tapasztalatoknak a függvényében, hogy mi motiválta azt az adott érzésvilágot. Arra vagyok pl. kíváncsi, hogy valaki mi alapján szervezi az emlékeit. Mennyiben befolyásolja a múltat a jelen és fordítva.
Namostakkor visszarántódok a konkrétumok világába én is és leírok egy lehetséges részfeladatot. Mindenkinek kell hozni egy nagyon korai emléket, akár az elsőt. Ezt megcsináljuk jelenetben. Ezután meg kell tudnia fogalmazni, hogy erre miért emlékszik. Mi az a momentum benne, amitől ez ma fontos. Ha ez megvan, kell keresni egy olyan nagyon-közelmúltbeli élményt, ami ugyanebből a magból fakad. Ezt is megcsináljuk. Ezután a két jelenetet egybegyúrjuk és utána fokozatosan csak arra a magra koncentrálunk, hogy azt minél jobban megragadjuk. Bárhogyan. Bábbal, énekkel, performansszal, stb. Ha ez megvan, akkor ennek az absztrakt jelenetnek a formavilágát alapul véve, kezdjük újrakomponálni az eredeti, korai emlék jelenetet.
Az egésznek a működési elve az, hogyha egy konkrét szituációról lehántjuk a tulajdonneveket, a személyességet, akkor mi marad benne, ami érdekes? Ezt kell megtalálni és formába önteni. Ehhez szeretnék nagyon sok zenét használni. Pl. hozok egy nagyon karakteres zenét és abból kiindulva kell egy jelenetet komponálni. Kiből, mit vált ki? Miért?
Hát, így első nekifutásra ennyi. Szívesen írok bővebben, válaszolok, ha írtok!

Tarr Feri 2008.05.05. 21:38:39

Reagálván Palkó határátkelős kommentjére: Palkó, ha Pesten vagy, szólj és találkozzunk! Illetve mindenki, akit érdekel ez a dolog, jó lenne, ha látható jelét adná ennek itt a blogon (csak egy kommenttel, hogy igen), mert amíg ez nincs meg, addig úgy tűnik, hogy ez szűk kört érdekel. (Egyszer már estünk itt ebbe a hibába. Azt hittük senki nem követi, hogy mi zajlik, pedig igen, csak nem írtak; nem volt jele)
Úgyhogy javaslom, hogy beszéljünk meg egy találkozó időpontját! Javaslatok? Kaposvári delegátus mikor jár Pest felé?

kpalkó 2008.05.06. 21:16:22

Találkozni nem tudom, mikor tudnánk. Valamelyik hétvégén, talán most, talán a következőn. Valószínüleg inkább az utóbbi. Majd írok, ha jobban tudom.
Úgy van, jelezze mindenki, akit érdekel. Mi meg gondolkodjunk azon, hogy kiknek szólhatnánk még, akik a blogon nem értesülnek az ügyről.

Aczupi 2008.05.14. 12:31:09

Engem érdekel, szívesen írok hosszabban is, de jelmez- és viselettörténet órán vagyok. cZ.d.
süti beállítások módosítása