Színház-ügy

Ha először jársz a blogon és szeretnél többet megtudni róla, akkor 'a blogról' címkére kattintva megtalálsz minden fontos információt!

A legutolsó bejegyzések

Címkék

Videó ajánló

magyar kártya - árvízelhárítás

A legutolsó kommentek

  • _benito: most már úgy néz ki, clkép is lesz belőle. nagyon fasza, gratul hozzá és köszi még egyszer. (2009.04.01. 16:42) Vivi megoldása magyar kártyára
  • kulturpart: Sziasztok! A kulturpart-on jelenne meg egy reflex a MÜPA-béli előadásról. Tudnátok képet küldeni,... (2009.02.04. 22:24) FÁJ-fotókkal!
  • Najmányi László: Én is furcsállottam, hogy az előadásunkra www.freewebs.com/wordcitizen21/ - két oktató kivételéve... (2008.08.10. 16:37) Kaposvári határátkelő - kiállítás színház
  • kpalkó: Újabb kritika az interneten. Egy kicsivel komolyabb hangvételű, mint az előző. www.revizoronline.... (2008.06.25. 17:08) Határátkelés a Poszton
  • drumlin: sziasztok, OFF: egy kis reklám a szinhaz.blog.hu -nak, gyertek, nézzétek meg! Üdv mindenkinek (2008.05.22. 20:20) POSZT 2008
  • Aczupi: Engem érdekel, szívesen írok hosszabban is, de jelmez- és viselettörténet órán vagyok. cZ.d. (2008.05.14. 12:31) Nyári workshop

HTML

Itt az idő...

2007.11.17. 19:19 | Tarr Feri | 31 komment

Bloggerek!

 
Ez egy új hang. Egy provokatívabb, egy többé vissza-nem-húzódóbb, egy eldöntendő kérdésekkel telibb. Az elmúlt hónapban napról napra gyűlt bennem a bloggal kapcsolatos feszültség és idegesség.


Az az érzésem van, hogy ez az ügy már jó ideje halott. És csak a Peti meg én próbálgatjuk még néha dörzsölgetni, hátha feléled. De csak finoman, nehogy ebben a három hónapos csöppségben még nagyobb kárt tegyünk. Ez így egy lófasz. Ami itt történik. Mindenki nyomja a magáét, de senki nem figyel oda a másikra. Senki nem reagálja le azt, amit a másik mond vagy csinál. Legalábbis érdemben. Persze tisztelet a kivételeknek. Mindenki felteszi, mikor és hol lesz előadása, de semmit nem tesz hozzá ahhoz, hogy ez a dolog működjön. Akkor jó feltenni ide, hogy mi van veled, ha tényleg elmennek megnézni. Viszont miért mennének el megnézni téged, ha te se nézed meg őket? Ha még csak nem is reagálsz arra, amit más mond. Ez így nem megy. Az sem, hogy van pár ember, akik néha felbukkannak, elmondják a magukét, látszólag beszállnak, aztán mégis eltűnnek. Egy meghatározhatatlan pontján egy beszélgetésnek vagy vitának. Így nem lehet csinálni. Semmit. Jó dolog tervezni, ötletelni. Jó, mert nincs benne semmi kényszerűség, felelősség. De aprólékosan kidolgozni egy ötletet… Na, az a meló! Igen, ott már becsúszik egy-két anyuka, meg melegebb éghajlat. Ott már van felelősség, ott már vannak kellemetlen dolgok. De idáig soha nem jutott el semmi. Pedig nagyon jó dolgok indultak be, de nem volt senki, aki kiállt volna végig egy ügy mellett. Nincs senki, aki kiállna ’az’ ügy mellett. És személy szerint rettenetesen hülyén érzem magam, hogy a Színházban megjelent cikk utolsó bekezdésében mertem venni a bátorságot, hogy erről a blogról nyílt említést tegyek. Kicsit olyan, mintha kirohantam volna a lövészárokból, de nem jött volna velem senki. Mert itt, így, szó sincs inspirálásról, összefogásról, de még csak kommunikációról sem. Mindenkit addig érdekelt egy ügy, amíg a maga dolga kötődött hozzá. Persze, ez természetes! De akkor mondjuk ki, hogy ez így nem működik. Mert nagyon hülyén érzem magam, amikor megpróbálom megpörgetni a dolgot és hallgatásba, késleltetésbe, csititásba botlok. Nyilván mindenkinek sok a dolga. Nyilván mindenkinek van ennél fontosabb dolga. De, hogy ez ennyire ne legyen fontos senkinek, az számomra roppant elgondolkodtató. Aki ebben nem látja/látta a lehetőséget, az nagyon szűklátókörű szerintem. És aki nem tud hosszú távon gondolkodni, aki nem tud a pillanatnyi kényszerekből felülemelkedni és látni ennek a dolognak a lehetséges jelentőségét, az nagyon megnehezíti a maga dolgát. De ezekkel nincs semmi gond, ha kimondjuk. De nem lett kimondva, pedig én személy szerint sokszor szorgalmaztam az öndefiniálást. És tudom, hogy most nagyon a tűzzel játszom, mert magamra haragíthatom az egész társaságot, de nem kockáztatnék, ha nem hinnék a dologban még mindig. Nem akarom hagyni, hogy a mi generációnk is egy, a kicsinyeskedésbe és öncélú gőgösködésbe belesüllyedt egymással kommunikálni képtelen társaság legyen, mert akkor soha, semmi nem fog megváltozni. És ebben a kérdésfelvetésben nehogy az én személyem vagy státusom számítson. Vagy ilyenek, hogy én mit tettem le szakmailag az asztalra, stb. Ha az számít, hogy valamit ki mond és nem az, hogy mi az amit mond, akkor én abban az ügyben nem akarok részt venni. Nem akarok személyeskedni, elnézést, ha ez felesleges volt, de sokszor van/volt az az érzésem, hogy egyes megszólalásaim értékét és szerepét csökkenti a tény, hogy az enyém. Mégis úgy érzem, a legtöbb dologban igazolt az idő. Hogy a magyar kártyánál fingunk nem volt, mit csinálunk. Ha akkor megbeszéljük rendesen, nincs a videó kapcsán beindult vita. Amit nem mint negatívum hozok fel, hanem inkább mint stáció (Hogy akkor mit is akarunk tulajdonképpen?). Lehet, hogy már magasabb szintű dolgok felé lennénk képesek  fordulni, ha akkor kicsit leülünk még beszélni róla. Vagy, hogy a film felülírta a magyar kártyát (Magyar kártyához írt kommentek). Hogy nem működik ez az egész, ha önszerveződő és nincs identitása vagy nincs definiálva (Avatás utáni megbeszélés). Ha nincsenek deklarált célok. A legelején (Egger válaszlevelénél írt komment) még én mondtam, hogy nem kell úgy tennünk, mintha ismernénk egymást és egy csapat lennénk. Szóljon ez a blog inkább csak a kapcsolattartásról. De végülis más irányba terelődött ez a dolog. Azonban a kollektív öntudattal nem párosult a kollektív felelősség. Márpedig annak szerepét Süsü sem győzte hangsúlyozni Komáromban. Egyből első nap. Ha döntést hozok, az felelősséggel jár. Ha úgy döntöttem, hogy beszállok, nem pattanhatok ki ’csak úgy’. Akkor legalább valamit már mondanom kell, hogy miért nem. Kollektív felelősség csak akkor alakulhat ki, ha társul hozzá egy általános tolerancia. Ha valaki visszalép, meghajol a másik akarata előtt, az nem a gyengeség jele, hanem a kollektivitásba vetett hité. Ezért sajnálom némileg, hogy a blog öndefiniálásával kapcsolatos kérdéseket, mégsem követeltem hamarabb, következetesebben. Azt hiszem most ez az első dolgunk. Dönteni. Hogy akarjuk-e, hisszük-e ezt a dolgot vagy nem? Mert ez így nem megy. Szerintem sok dolgot bebizonyítanánk, ha vállalnánk. De ha nem, akkor mondjuk ki, mert nem akarok többé én sem nevetséges helyzetbe kerülni illetve azt sem szeretném, hogy hitegessük magunkat. Csakhogy világos legyen, ezt nem azért írom most, mert elmarad a holnapi találkozó. Hanem mert öt nap alatt három megjegyzés érkezett rá (pedig közben látni, hogy ennél többen fordulnak meg egy nap a blogon). És senki ne értse félre: Én nem akarok, nincs is jogom és nem is tudok senkit se felelősségre vonni! Ugyanígy nem akarok, nem tudok, nincs is jogom bárkit korholni ezért. Szabad akarat van. Ez a blog egy lehetőség, nem egy közösség. Nem akarok senkivel sem összeveszni. Nem akarok utalgatni se. Hanem kérdezni akarok. Hogy kinek, mi ez? Hogy ez pusztán türelmetlenség a részemről? Hogy ez közös ügy még? Hagyjuk? Hogy mi van?

Örülnék, ha sikerülne egy józan vitát beindítani, ami racionális érveken alapszik. És nem személyeskedésbe csapna át. Én sem a személyes szennyesem akartam kiteregetni, hanem dűlőre vinni azt, hogy mi lesz ebből a kezdeményezésből. Ha bárkit megbántottam, elnézést érte!

 

Bízva és kérve az újratalálkozást:

Tarr Feri

Címkék: fórum a blogról

A bejegyzés trackback címe:

https://szinhazugy.blog.hu/api/trackback/id/tr89232346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egri bálint 2007.11.17. 20:59:28

kedves feri! kedves ittlévők!

nehéz erre a leveledre válaszolni. érzem a saját hibáimat, érzem, hogy csökkent a jelenlétem a blogon is, a találkozókról ne is beszéljünk.

amikor elhatároztuk, hogy továbbgondolkodunk a komáromi workshop után, már akkor tudtuk, féltünk attól, hogy a kaposváriak hogyan tudnak jelentékenyen részt venni ebben a dologban. az, hogy egger, botond, meg én néha írogatunk valóban kevésnek tűnik. nekem és botondnak van laptopunk, vagyis tudjuk naponta figyelni az oldalt, én - a magam részéről - ha úgy érzem érdemben hozzá tudok szólni valamihez, akkor meg is teszem. gézának ha jól tudom nincs laptopja, ha tud, mégis itt van, kommentel, akár bejegyzést is ír. ahogy arra számítani lehetett, felbolydult az életünk, beindultak a mesterségórák, a csehov-próbák, a végzősöknek marat, szabad az á és rómeó próbáik vannak. ezek mellett nagyon ritkán vagyunk a fővárosban, én, ha tehetem hazamegyek, hogy lássam a szüleimet. nem az akciókhoz lettem hűtlen, nemis a "közös ügyhöz"(ahogy te fogalmaztál), sokkal inkább érzem úgy, hogy egészen egyszerűen: főiskolás vagyok, olyan napirenddel, amin még egy heti 40 tanórás eltés egyetemista is csak szörnyülködni tud.

a közös ügy. azért tettem idézőjelbe, mert hiányát érzem. a demokratikus döntéshelyzetek, az akciók eleve demokratikus létrejötte nem engedi meg, hogy az alapvető művészeti cél utat találjon magának. abban a pillanatban, hogy közösen kedztünk gondolkodni egy gondolat formába öntéséről, kompromisszumok ezreit kellett megkötnünk, és az eredeti mondanivaló elsikkadt (ld. nagyon szépen kimutathatóan: magyar kártya). én eleve szorgalmaztam a projektfelelős-rendszert: legyen egy ember egy ötlettel és egy megvalósítási tervvel, és találjon hozzá embereket. legyen egy fülke terv, de akkor ne legyen róla találkozó, ne legyenek róla 5pontos tervek, amikkel azért valaki még mindig nem ért egyet, amikkel valaki azért még mindig vitatkozik, és amikhez valaki még mindig változtatási javaslatokkal áll elő. pontosítok: találkozó legyen. a projektfelelős üljön össze azokkal, akiket megnyert a tervéhez, gondolkodjon velük közösen, hallgassa meg őket, és ha olyat mondanak, ami saját belátása szerint jobbá, lényegretörőbbé tudja tenni az eredeti gondolatot, azt építse be a saját rendszerébe. teljes demokráciaval hozzáállni ezekhez az alapvetően művészeti jellegű kérdésekhez szerintem lehetetlen. szükség lenne egy diktatúra-jellegű, mégis kontrollált, véleményezett rendszerre. talán működne, hiszen, ha mondjuk valakinek tetszik az ötlet, de nem tartja érvényesnek a megvalósítás tervét, erről szól is a projektfelelősnek, ő mégse változtat a tervén, az illetőnek még mindig joga és kötelessége az, hogy visszakozzon: erről szól a szabadságunk. közösen gondolkozni és dolgozni kell, de szükség van egy erős kézre, amelyik nem hagyja, hogy egy-egy gondolat szétforgácsolódjon.

nos?

bányai miki 2007.11.17. 22:05:57

szevasztok
Feri! Igen, egyetértek Veled egy csomó dologban, megértem a dühödet. De - ne felejtsük el - ez egy másfajta kommunikáció. Egy egészen más rendszer, mint mondjuk körben ülni. marha sok félreértésre ad okot... Pl.: Ki tudja, hogy aki éppen olvassa a blogot, miért nem ír semmit?
Tényleg csak leszar Téged? Vagy csak nem tudja tovább vinni az ügyedet?Vagy meglátva egy időpontot azt mondja, hogy bassza meg, nem tudok menni, de azt meg minek írjam oda?
Vagy gondolhatod, egy ilyen levél, amit írtál, hány dolgot indított el bennem. Kurva nehéz feladat kiválasztani a mondandód legfontosabb részét, és azt tömören leírni. Ez számomra is új műfaj, tanulom.
Komáromban láttuk, ki az aki csak figyel, ki az aki mondja a magáét, ki az aki legszívesebben Hawaiin lenne, vagy aki csak nem tudja éppen kifejezni magát (mint most én:)), vagy aki egyszer csak kimond egy olyat, amitől kirobban valami ádáz vita stb...És ott volt nekünk Süsü, aki tovább rakott minket egy ilyen, ehhez képest könnyebb kommunikációban.
Ezek a jegyek biztosan itt is jelen vannak, csak éppen nem láthatók. Ezzel szerintem mindenképpen számolni kell...
Még mocsok sok minden van, de sajnos mennem kell, ennyit tudtam hozzátenni.
ciao

kovács dani 2007.11.18. 18:22:02

sziasztok,
Feri, azt hiszem, igazad van abban, hogy gáz, ahogy ez az egész elsatnyul, és abban is, hogy kár lenne érte. Hogy mi a kivezető út, vagy van-e ilyen, azt nem tudom. Én a kollektív felelősségben nem hiszek, erről politikai utópiák jutnak eszembe, amik a gyakorlatban gajra (gallyra?) szoktak menni. Kollektív elkötelezettség, olyan talán van, meg van személyes indíttatás, lelkiismeret, stb. Ha már itt tartunk, személyesen nekem amiatt rossz a lelkiimeretem, hogy milyen sokat tépem itt a szám a blogon ahhoz képest, hogy aztán mennyi (vagyis mostanában nulla) részemről a gyakorlati munka, akció. Persze, én is el vagyok úszva a dolgaimmal, de ez itt nem érdekes.

Hogy még rosszabb legyen a lelkiismeretem: szerintem a csapat működik , mint forma, x és z összeáll, csinál valamit, ha x az ötletgazda és a főszervező (projektfelelős), akkor ő irányít, szervez, verbuvál, stb. Vagy akárhogy is, de valaki elkezd valamit, és végigcsinálja.

Abba is hagyom, remélem, értitek, hogy ezzel nem akartam senki ellen menni, csak én valahogy a gyakorlat felől nézem a dolgot.

(Az már az én - megint személyes - felelősségem, hogy nem jöttem fel a blogra nem is tudom mióta, és nem láttam a találkozóra való felhívást...)

Tarr Feri 2007.11.19. 23:39:45

Kedves hozzászólók!

Nagyon örülök, hogy reagáltatok. És nagyon örülök, hogy így. Nem sértődötten, nem izomból, hanem józanul, segítően. Örülök, ha a kiáltásom szándéka felül tudta írni a stílus adta lehetséges fennakadásokat.

Bálint! Amit írsz Kaposvárral kapcsolatban.. Persze! Ettől féltünk, ezt talán tudtuk előre sajnos mind. Talán abban bíztunk, hogy el lehet indítani ott is valamit. De a magyar kártya kapcsán megbeszéltük, ennek milyen helyi sajátos problémái vannak. Az egyetlen dolog ennek kapcsán, amit meg kell beszélni, hogy ti ennek ellenére akartok-e/tudtok-e/képesek vagytok-e beszállni bárhogyan egy ilyen dologba. Ezt mindenkinek egyénileg el kell dönteni. Amit ezzel kapcsolatban csak mondani tudok, hogy bármit dönthet bárki, de azt lehessen tudni. A félreértés mindig a kimondatlan dolgokból fakad. Senki nem fog haragudni, ha valaki azt mondja: bocs, nem fér bele! Legfeljebb akkor haragszik valaki, ha számít rád és mégsem vagy. De ezt most nehogy személy szerint értsd. Csak általánosságban mondom. A projektfelelősi-rendszerrel teljesen egyet rétek. Pontosan így. Ezt szorgalmaztam én is kezdetektől fogva. Úgyhogy ezt nem is ragoznám.
Miki! Nehéz itt vitatkozni, létezni. Igen, olyan dolgokat is le kell reagálni, amiket nem érzel feltétlen természetesnek. Mint amikor nyelv órán teljes mondatokban kellett válaszolni arra, hogy hogy hívnak és hogy hol laksz. Ettől lehet ugyanis csak tudni és azt is csak nagyjából, hogy ki van itt, mekkora az itt lévők száma, aktivitása, lelkesedése. Ha tudod, írd le még, mik mennek a fejedben!
Dani. Muszáj hinnünk abban, hogy a csapat, mint forma működik, mert színházi emberek vagyunk. A színház közösségi művészet/műfaj. Aki nem hisz a csapat erejében, a közösségiség fontosságában, az nem tud helyt állni szerintem színházi dolgokban. És szerintem sincs kollektív felelősség. Legalábbis ebben a formában, ahogy te írod. (Ezért nem tudott társulni a kollektív öntudathoz.) Erre céloztam anno, amikor azt mondtam, hogy nem hiszek az önszerveződő dolgokban. Kollektív felelősség maximum úgy létezhet, hogy van egy közös cél, érdek, amiben mindenki hisz. Ennek elérése érdekében összeállnak az emberek és felosztják maguk között a feladatokat, ami természetesen felelősséggel jár. Mindenki felelős a maga ügyéért, a kollektív cél érdekében. Mindenki megcsinálja a maga dolgát becsülettel, a másikakban bízva, a közös cél elérését óhajtva. Így talán lehet. És ez a mi esetünkben szerintem első körben az, hogy mindenki eldöntse, hogy mit akar. Hogy döntsön. Hogy felelősséggel mondjon igen-t vagy nem-et. Hogy felelősséget vállaljon saját magáért és azért, amit ezen a virtuális agorán tesz, sugall. És hogy azt végig vigye. Ezért, ha valaki javasol egy akcióra vonatkozó tervet és van rá lelkesedés, akkor az már felelősség a számára. SZERINTEM. És ilyenformán elvárható lenne, hogy végig vigye azt. Legalábbis én egyedül így tartom lehetségesnek, ahogy ez az ügy a gyakorlatban működhetne. Ez persze egy bizonyos létszám felett nem működik. De egyelőre messze vagyunk még ettől a kritikus számtól.Talán a kezdetek kezdetén, az első megbeszélésen, még közelebb volt hozzá.

Mindenesetre én első eldöntendő kérdésként azt vetném fel, hogy kell-e az akciózás, az ügy gyakorlati szinten való megjelenítése vagy egyelőre az túl sok és legyen ez inkább egy szellemi fórum? Én az előbbit csak akkor pártolom, ha a felelősséggel kapcsolatban írtakat (ide értve a projektfelelősi rendszer gyakorlatát is) be tudjuk tartani. Utóbbit pedig a rendszeresség, a másik iránti nyitottság és az új iránti kíváncsiság jegyei között. Bízom erősen, hogy tudjuk folytatni

fancsikai 2007.11.20. 00:51:31

Engem az első perctől fogva lelkesít ez a blog. Mondjuk, hogy "szakmai" témákban nem piszkált még fel ennyire semmi, a hasonló kezdeményezésekből, amikkel találkoztam. (Tessék egy kis személyesség.)
Értem az indulatodat Feri, és jó az is, hogy ezt moderálatlanul, tisztán közlöd is itt. Az más kérdés, hogy egy kicsit olyan ez így, mint amikor a tanárbácsi éppen az órán ülő gyerekeket tolja le, hogy miért van ennyi hiányzó, és akkor jön az a mondat, hogy "persze pont azoknak mondom, akik itt vannak." Illetve ez esetben azzal az óriási különbséggel, hogy ezen a helyen bárki itt lehetne, és reagálhatna a soraidra. De látjuk, hogy hány komment érkezett...Nem értjük a blog (a netes nyilvánosság) fomáit, a lehetőségeket, ez nyilvánvaló, lehet, hogy más utat kellene keresnünk, hogy ezen gondolkodjunk, dumáljunk erről. Mert azt gondolom, elsősorban e felől kellenne most közelítenünk, és akkor lehet, hogy több minden értelmet nyerne. Süsü ígérte, hogy beszámol élőben egy találkozó keretein belül György Péterrel való beszélgetéséről, amennyiben ez továbblök, segít minket. Én ezt fontosnak tartanám, és várom, hogy Süsü jelentkezzen ez ügyben. Nyilván fog is. De persze enélkül is leülhetünk beszélni. Amiket a kommentezés, ill. a különböző akciók kapcsán írsz, az is jogos részben, de persze ez a "mi" felelősségünk is (értsd. most azoké, akik erre a bejegyzésedre reagálunk.) Nem kell feltétlenül töredelmes vallomás, hogy ki-mikor mulasztott. Ez nem lelkiismereti kérdés. Illetve lehet az is, de az magánügy. Szerintem. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy van valami visszás a számonkérésben, holott nagyrészt én is jogosnak tartom. És szerintem kellemetlenül meg ne érezd magad, hogy a színházas cikkben említetted a blogot. Ezzel kapcsolatban a lövész-árok hasonlatot nem értem teljesen, hiszen az a Te döntésed volt, nekünk itt nyilván nem ezért kell összekapni magunkat.
Az a kérdés, hogy ki mit vár ettől, milyen szinten. Úgy, ahogy Dani mondja, tényleg működni szokott többnyire. Egyelőre akarva-akaratlanul ez a formája, erőltetés nélkül.

fancsikai 2007.11.20. 00:57:08

Addig írtam a fentit, míg megelőztél, Feri. Mindegy, csak azért mondom, hogy az új megszólalásodra abban még nem reagáltam.

Tarr Feri 2007.11.20. 11:26:47

Szeretnék pár dolgot érthetővé tenni annak kapcsán, amit írtál Peti.
Én nem akarok letolni senkit. Pláne nem az 'itt ülőket'. Egyszerűen nem volt más lehetőség arra, hogy ezeket a kérdéseket feltegyem. És ezeknek a kérdéseknek a tisztázásához, ezek fontosságának megértetéséhez pedig szükség volt erre a hangnemre. Legalábis én így érzem. Ha senki nem reagált volna rá, az lett volna a teljes kudarc. És ha nem olvassa senki, akkor ez ugyanígy áll itt és hirdeti a magáét. Tehát letolás csak akkor tud lenni, ha valaki magára veszi. Az egyetlen üzenet benne, ami minden olvasónak célozva van, hogy döntse el, hogy benne van-e vagy nincs és hogy ezt ki kell mondani, mert enélkül nem működik. Legalábbis akciózás szintjén biztos nem. És éppen ezért nem vagyok benne biztos, hogy a legfőbb problémát a blog működési elveinek nem értése okozza. Szerintem nem az volt a probléma sosem, hogy olyan félreértések születtek, amik megakasztották a munkát. Inkább a 'hol benne vagyok, hol nem'. Szerintem ez akasztotta meg, ettől döcög. Ettől függetlenül fontos, amit írsz, beszéljünk róla, de szerintem nem ez a rákfene. A számonkérés talán valóban visszás. Talán a számonkérés benne az, hogy aki egyszer kifejezte az ügy iránti érdeklődését, az most hogyan áll ezzel? Ha igen, miért szállt el a lelkesedése? (Mert ebben nem érzem elégnek az időhiányt, mint magyarázatot - hetente egyszer bárki fel tud nézni és véleménye is biztos van)
Egyébként kíváncsi lennék, mit nem érzel jogosnak Peti

vudugalamb 2007.11.20. 18:25:26

Kedves Mindenki!
Először is szeretném leszögezni, hogy tudom, igazából semmi beleszólásom nem lenne ebbe az egészbe, mert végülis nem ismerlek titeket, csak a bejegyzések alapján, az meg nem olyan sok. Nem vagyok részese semminek eddig legalábbis, de bármilyen hihetetlen, szeretnék, mert engem felvillanyoztak az eddigi bejegyzésekben leírtak. Örültem volna a találkozónak, mert megismerhettem volna titeket, vagy valami ilyesmi...
És megértem hogy elmaradt, mert nem csak ez az egyetlen dolga egyik bloggernek sem, itt vannak a vizsgák, meg a tanulás nem egy napról a másikra megy. Mindenkinek van magánélete is amit szeretne néhanapján élni, és nem úgy élni minden nap, hogy korán reggeltől szinte estig a padot(személyszerint) koptatja. És ha haza is ér, akkor is a tanuláson járjon az esze, egy cseppnyi pihenést nem hagyva magának. Huhh, most kiadtam magamból a múlt hetemet. ezzel végülis csak egyetlen dolgot akartam kifejezni: hogy ha úgy is tűnik, hogy mindenki hanyagolja a blogot meg minden, meg kell érteni egymást, főleg a güri-időszakban.
Nem tudom, hogy ki mit gondol rólam, lehet hogy jobban is járok ezzel, nem tudom, végülis, még nem kaptam negatív lebaszást, piros arccal, őszintén és naívan reménykedem is benne hogy nem is fogok... Persze, én egyedüli kis idegenként néha beírok egy kisebb monológot az oldalra, hogy megmutassam, hogy érdekel, és esetleg van némi véleményem.
Az az egyetlen baj, hogy nem tudok igazán hozzászólni a dolgokhoz, bármennyire is szeretnék, mert nem ismerem olyan mértékben, hogy ne tünjek hülyének, ezért is félve írok, bármennyiszer is írok erre a blogra. Tudom, teljesen mást írtam, nem is a témához vág az írásom, ezért is elnézést szeretnék kérni.
Szóval a témához még annyit, hogy kell egy jó ötlet. Kell egy ember aki vezeti a bárányokat, azokat, akik az ötleteket szolgáltatják. Semmi sem egy emberen múlik, de kell a vezető, aki összetartja a csapatot, aki biztosít arról, hogy nem dől össze a terv. De arra a valakire se háruljon rá az összes teher. Az összetartó csapat lényege az hogy mindenki egyenlően közreműködik. Lehet hogy zagyván fogalmaztam??? Valószínű.
Na ennyi. Befejeztem.

CsillagBott 2007.11.20. 22:56:06

Fiaftok!
Hm. Nem értem. Már hogy mire ez a nyálverés. Elnézést, kérem alássan, nem akarok senkit bántani. Hogy pl. vezetők kellenek egy akcióhoz? Persze, ezt már megbeszéltük, volt már tanulság is, botladozás is, de ez mind belefér. Az akció olyan legtöbb esetben, hogy a résztvevők akkor egy alkalmi társulatként működnek. Alkalmi. Hiszen amúgy ez nem egy csapat, egy társulat, vagy mifene, hanem „fiatal színházi gondolkodók nyílt blogja”. Internet. Éjjel-nappal hozzáférhető mindenki számára, mi alakíthatjuk stb. Fórum, hírfelület, képgaléria, videó-tárhely stb. Tök jó! Én pl. naponta nézem, és ha nem szólok hozzá, az azért van, mert nincs mondanivalóm. De nem hiszem, hogy erről komolyan beszélnünk kellene. Nekem ez egy lehetőség, kikapcsolódás, töltődés. Mellesleg, ahogy Bálint is már írta, örülünk, ha sikerül néha valami rendeset ennünk a suli mellett, ahol egyébként színházzal – közös ügyünkkel – foglalkozunk. Fejlődünk, tanulunk, mittudomén, amit majd szintén együtt kamatoztathatunk. Tök jó! És ha ez már nem lesz, (meg egész egyszerűen miért ne? alapon)milyen fasza, hogy itt kapcsolatot tudunk teremteni, akárhol is vagyunk. Elnézést, ha nem pontosan a kérdésekre válaszolok, de ezeket gondolom, és személy szerint szeretem a blogot ebben a formájában. És ha ez akciókat, közös vállalásokat is kitermel magából, az plussz jó, sőt remek. Álmodni sem mertem, csak szerettem volna, ha lenne egy ilyen, a 21. századhoz méltó izé. És ennek a formának lényege az eklektikusság, a szabadság. Miért kéne magunkat meghatározni? Nincs mi. Az ágy közös, a párna nem. Ez egy új generáció, aki most felfedte magát. Szuper! Sokmindent örökültünk, sokmindenhez már semmi közünk. Pl. előző rendszer. Szóval megteremthetjük magunkat, ki-ki magát, és erre íme egy korszerű kommunikációs csatorna. Remek! Na jó, bocsánat, kezdek nyálas, és közhelyes lenni, meg mint egy kiáltvány, de hát ami nekem egyértelmű, az másnak nem feltétlenül, miért is kellene. Aki meg nem foglalkozik ezzel a dologgal, (a bloggal, meg egyáltalán)az az ő baja. Ez csak egy plussz, nem kötelező. Szabadplacc. Kárt nem okoz senkiben ,de adhat... Hát most ennyi. Egyébként Feriéket dec. 18 vszínű többen is megnézzük, ha addigra Pesten leszünk, úgyhogy majd tal.
pufi

Cami 2007.11.20. 23:23:55

Teljesen egyetértek Botonddal. Meg Mikivel is, ami a körben ülést illeti (hogy valaki mondja a magáét, valaki nem szól, csak figyel...). Még csak annyi, hogy valószínűleg azért teszi fel mindenki, hogy mikor és hol lesz előadása, mert most az az ő ügye (mindenkinek), amit képvisel; én elmentem Kaposvárra, mert éppen ráértem, és mert érdekeltek Gézáék, és nagyon jót beszélgettünk utána a büfében. Nekem jobban és gyorsabban megy szóban, mint az interneten.

Egger 2007.11.20. 23:33:05

Nálam talált a provokatív hangnem. Harmadszor ülök le ide megfogalmazni ezt az üzenetet.

Lehiggaddva úgy látom, hogy utálnám magam, ha cinikusan reagálnék Feri kétségbeesett levelére. Nagyon helyes, hogy kétségbe vagy esve Ferenc.
Én is szajkózni tudnám a fönti kifogásokat, amik annyira nyilvánvalóak számomra, hogy legszívesebben elküldenélek Feri a picsába, hogy van pofád ultimátumot adni nekem, hogy én döntsem el, hogy akarok e ebben résztvenni vagy sem, hogy tartom e magam az adott szavamhoz, miféle felelősségről van itt szó, amikor soha, semmikor nem véstünk kőbe semmit, nem esküdtünk föl semmire. Magamra vettem minden
sort, és emelett nem érzem bűnösnek magam. Mindenestre - kellőképp érzékeltetve ambivalens érzéseimet - nem küldelek sehova, és leborulok a fentieket kitermelő szándékaid elött. Ismétlem, feledve a föntiekben kieresztett gőzt, igazat adok neked.
Nem tudom hova vezet ez a beszélgetés, egyelőre úgy tünik sehova, ezért jelezném, hogy amikor tudok (és csak akkor, mer ha nem tudok akkornem, és nemis fogom ezért rosszul érezni magam) maximális energiát akarok ebbe a dologba (ügybe) fektetni. Erre vonatkozott puhatolózásom a téli szünetet illetőleg, amikor esetleg többen ráérhetnénk aktívkodni. Nem reagált rá senki, lehet egy bejegyzést kéne írni ez ügyben. Gyakorlatban szeretném kifejezni azt ami a továbbiakban már csak szócséplés lenne e topicban.

Tisztelettel:
Egger Géza

Tarr Feri 2007.11.21. 00:05:54

Én is egyetértek Botonddal. Amit leírsz az az általam szellemi fórumként aposztrofált blog leírása. Csakhogy szerintem ez egyelőre nem működik. Mármint a blog, mint kommunikációs csatorna. Nekem olyan, mintha mindenki a magáét mondaná. De ha többen úgy érzitek, hogy mégis, akkor azt elfogadom. És ezt cáfolandó tartom nagyon komoly dolognak Cami, hogy lenn voltál és láttad a harmadikosokat. Amikor írtad, hogy úgysem megyünk, de a remény hal meg utoljára, akkor azt nagyon bántónak és destruktívnak éreztem, mert pont azt célozta meg, ami pedig itt célként lett megfogalmazva. Mégpedig az egymásra való odafigyelést, a kapcsolattartást, egymás figyelemmel kísérését. De ezek szerint az egy ironikus vicc volt, amit így kívülről nem lehetett érteni. Egyébként én is voltam lenn és láttam. És ha még vagyunk és leszünk páran ilyenek, akkor a kommunikációtartás működik és mégis elvezethet valahová. Ha a blogból fakadóan beindulnak hasonló, a blog számára mégis láthatatlan ügyek, az nagyon jó. Csak nyilván mi csak az itt történtek alapján nyilatkozhatunk.
Az előadás-felrakást meg nem konkrétan akartam érteni, hanem mint az egyéni munka jelét. Nyilván nem az a probléma, ha felteszitek mikor van az előadásotok. Hanem az, ha ezzel ennyi is volt.
Géza. Te hoztad be azt a hangnemet, ami azért mégiscsak feltornázta az én pulzusszámom is. Eszem ágában sem volt ultimátumot adni neked vagy bárkinek. És pont azt írom, hogy nincs is jogom, azaz pofám ehhez. Aztán az meg pláne nem volt cél, hogy ’bűnösnek’ érezd magad. De azt tartom, hogy szerintem ezt nem lehet úgy csinálni, hogy nincs benne felelősség. Semmilyen munka nem működik anélkül. Muszáj vállalnom a felelősséget azért, amit csinálok/mondok. És ha a blog csak a kapcsolattartásról szól és ezt kimondjuk, akkor nincs azzal semmi baj, ha bárki eltűnik rövidebb-hosszabb időre. Ezzel akkor van baj, ha épp valaminek a tervezése/csinálása közben vagyunk, mint elvileg most a fülkével. Amit ultimátumnak érezhettél, az csak az erre vonatkozó kérdés volt. És bár szívesen érezném magam feloldozva a szitkaid alól, de sajnos mégsem világos, hogy akkor miben adsz igazat mégis és miért helyes a kétségbe esésem, mely szándékokkal értesz egyet.

tóthferi 2007.11.21. 00:41:38

ülök a körben és figyelek.
ilyen is van.

fuscsics niki 2007.11.21. 08:50:19

Valahogy éreztem hogy az utolsó bekezdésem(főként) rosszul fog lejöni, oké, megértettem a lecseszést. Fogalmazásom mostanában hiányban van. Ha tényleg azt akarjátok, hogy ne írjak, mondjátok meg, nem fogok pofát vágni(úgyse látszana egyb se). Ennyi.
Nem nyálasan akartam fogalmazni, de hát sikerült :S ilyen az én formám, és megintcsak hoztam... akkor abba is hagyom

schilling 2007.11.21. 20:29:01

Szerintem is nyugi. Mi van a fülkével? És milyen volt a Marat? Hogy mennek a vizsgák? Mi történik a sulikban? Lehet bármit hasznosítani a komáromi cuccból? Én értem a kétségbeesésed, Feri, de ne felejtsd el, hogy a többiek egész nap színházzal foglalkoznak. Van olyan, hogy nincs idő. A Krétakör 13 éve alatt, bár egy társulat voltunk, nem beszéltünk annyit színházról, felelősségről, mint Ti itt. Meg is van az eredménye: tengernyi félreértés (nálunk). Szerintem az se baj, ha végül öt ember kommunikál. Ha ennyit mozgat meg, akkor ennyit mozgat meg. Nyugi. György Péter hajtom, de ő is annyit utazik, hogy nehez. Ha nincs akció, legyen ügy az, ami történik. Mit gondoltok a tandíjról? A sztrájkról? Látott-e valaki valami jó kiállítást? És egyáltalán, mi történik a színházakban?

CsillagBott 2007.11.21. 21:19:23

Magam részéről igyekszem úgy próbálni a csehovokat, hogy alkalmazni is tudjam a táborban tanult/kóstolgatott dolgokat. Csak egy apró (?) gyakorlati dolog: ezúttal szándékosan civil ruhában próbálok. Eddig szerettem - és eztán is fogok - próbaruhában lenni, ami kb. egy fekete vászongatya, egyszínű, lehetőleg fekete póló és egyszerű (sansha) tánccipő - inkább olyan mint egy bőrzokni sarokkal. És gondolat,gondolat,gondol,gondol. Sokat írok. Magamnak adok ilyen, főleg írásbeli feladatokat. Belső monológ, gondolatok, napló, mondatkiegészítések, stb. Pl. megpróbálom továbbírni Trepljev darabját.
Süsü, gondoltunk itt arra már korábban, hogy lecsábbítjuk György Pétert egy kis előadássorozatra úgy tömbösítve. Láttuk most az osztállyal (Csáki utaztatott le minket) a Katonában az Ivanovot. Pár éve láttam már, akkor nem szerettem igazán, most viszont nagyon jó volt. Bár Ónodi és Varga Zoli hiányzott.
Itt Kaposváron amúgy jövö héten Uri muri r.: Rusznyák Gábor, aztán a rákövetkezőn Szabad az Á! r.: Réthly Attila, több kedves volt-táborlakó szereplésével is : ) Vizsgákról küldünk valami rendes tájékoztatót, most nagy hajrá van kb. 3hétig (eddig is az volt), a pontos időpont még mindig bizonytalan, mert kb. egy időben lesz az 1.sök vizsgájával. Dec. 14.,15.,16. Amúgy ajánlom mindenki figyelmébe Keszég László és a Pontműhely előadásait a Mu-ban. Szintén néztünk osztályilag, és sokminden visszaközön a táborban kísérletezetekkel. Pl. kőreált megszakító szürreál és vissza. no most ennyi. puszesz

egri bálint 2007.11.22. 12:25:05

először is: kedves niki! úgy gondolom botond reagálása a nyálveréssel kapcsolatban nem téged támadott. én örülök, hogy vagy valaki ezen a blogon, aki érdeklődik az ügyben, jelen van, és megértem a problémádat, miszerint nehezen tudsz olyat reagálni, ami beleilleszkedik ebbe a beszélgetésbe. és lám, mégis beleilleszkedik, úgyhogy tényleg nyugi. kicsit egyébként írj magadról! hány éves vagy? mit csinálsz főfoglalkozásként? milyen kapcsolódási pontjaid vannak/voltak a színházzal (minket összeköt az egyetemi képzés, te mit tanulsz)?

más.
én a magam részéről próbálom-próbálom hasznosítani a komáromi tanulságaimat, de borzasztó nehezen megy. úgy tapasztalom, hogy ebben a trimeszterben, ebben az anyagban az átélés az egyik legfontosabb szempont, vagyis hogy a mondatokat próbáljuk meg megélni, ne csak elmondani. akaratlanul rá kell tennünk pár millió lapáttal. nem teljes kudarc az, amit megélek, de sokszor nem magamból fogalmazok, hanem abból az elképzelt figurából, akit játszom.

láttunk még itt kaposváron egy önnáló estet, hunyadkürti györgy verses estjét, rendkivül felkavaró volt, sok vélemény fogalmazódott meg. páran támadtuk a témaválasztást(magyarság-versek, 56, ilyesmi), és az előadásmódot is(érzelmi alapon nyugvó versmondás), mégis meghökkentő, hogy két és fél órán keresztül ennyire önmagát jelentse a színpadon egy színész.

az ivanovban vajdai vilmos (táp színházas is) rendkívül finoman játszott egy nagyon kis szerepet, nekem ő volt az előadás egyik fénypontja.

azt is fontos tudni, hogy csáki judit közbenjárásával másfél év alatt először busz indult pestre, egy színházi előadásra, és jött is vissza velünk. nagyon fontos dolognak tartom ezt, és úgy érzem, hogy csáki judit tanárnő a jövőben is figyelni fog erre, vagyis ez egy roppant pozitív változás a dologban.

a fülke kaposvári verziójával foglalkozom magamban. de csak magamban. nem értek egyet az öt pontotokkal, ott sem voltam, hogy vitatkozni tudjak velük, ha lesz belőle valami, akkor jövőre lesz, és lehet hogy kicsit más formában, mint ahogy lefektettétek a találkozón.

vudugalamb 2007.11.22. 18:07:54

Megfogadtam magamnak, hogy ritkábban fogom látogatni az oldalt, de nem megy... valahogy a mániámmá vált a blog, mert érdekes számomra. Hümm... Jah, egyébként magamról is mesélek egy keveset. Még csak középiskolába járok, a tizenegyedik évemet járom egy budapesti gimiben. Tizenhat éves vagyok. Régebben Beregszászban laktam, az ottani Magyar Színházban ügyködtem néhanapján(szerepeltem...), és a helyi énekkar tagja voltam hat éven keresztül. Mikor feljöttem Budapestre, itt is énekkarba jártam(2 év), de színházzal nem foglalkoztam tovább, nem érdeklődtem. Utólag megbántam, hogy lusta voltam keresni egy színházat, de mostmár mindegy... Egyb iwiwen fent vagyok, ott még van rólam egy s más, ha ennél többre kíváncsi valaki. Akkor én be is fejezem...
jah, és megnyugodtam...:)

kovács dani 2007.11.23. 02:38:28

sziasztok,
Feri, azt hiszem, ott van talán egy félreértés köztünk, hogy én a blogon megforduló népeket nem definiálnám csapatként. vagyis amit erről írtam, az egy szerveződő akció résztvevőire vonatkozna. Itt a blogon, mint egy virtuális asztal körül ülve, lehet dumálni, anekdotázni, reklámozni, szervezkedni: együtt vagyunk, de ilyen értelemben. Az ül le és az áll fel és az beszél és az hallgat aki akar. Nagyszerű, hogy van ez az asztal.

Fülke... Amint valami kitisztul a főiskolán, én belevágnék, de nem akarok ígérgetni. jelenleg (úgy két hónapja), mintha gondosan meg lenne tervezve, úgy kell ott ülnünk minden nap reggeltől estig, hogy gyakorlatilag semmi nem történik. idén eddig kb négy mesterség óránk volt megtartva, a többit inkább nem említem. most éjszakánként az új vizsga szövegét írom (novella-adaptáció), ez lefut max két hét múlva, onnantól talán tisztább lesz a helyzet.

Ha már vizsga, és komáromi tapasztalatok: én épp attól kínlódok, hogy hogyan egyeztessem össze a tábor tanulságait (amiket, ha az ember egyszer megtapasztalva elfogadta, nem lehet tudomásul nem venni) egy konzervatívabb színházfelfogással, ami a feladatból (meg a főiskolából) következik. Nálunk, rendezőknél talán tágabb a keret, amiben mozoghatunk, mondjuk a színészekhez képest, de ettől aztán elveszettebb is az ember. Fellengzősnek tűnik a kérdés, biztos az is, hogy "Milyen színházat csináljak?", mégis, amíg nem látom, hogy merre tovább, csak toporgok és vicsorgok a tehetetlenségtől, mert a szöveggel-koncepcióval előre meg kell lenni. Most ott tartok, hogy a vizsgám lehet hogy inkább fog szólni erről az útkeresésről, mint magáról a témáról. Süsü, köszönöm az álmatlan éjszakákat! :-)

Tarr Feri 2007.11.23. 10:35:48

sziasztok!
Még mindig nem hiszem Dani, hogy ellentmondanánk egymásnak. Én is így gondolom. Nagyon idealista dolog lenne egy új társulat összekovácsolódásában hinni, itt a blogon keresztül. Igazán csapat csak az akciók kapcsán tud megszületni és az is csak arra az időre. És itt talán nem árt tisztázni, hogy a felelősséget két különböző esetben használtam és akkor ezt most megpróbálom tisztázni. Az egyik, hogyha letettem a voksom egy akció mellett, azaz beszálltam a készítésébe, akkor mint egy munkát fogjam fel és vállaljam a felelősséget érte és benne a magam munkájáért. Ne tűnjek el csak úgy, mert az nem munka akkor és nem is lesz az. Szerintem. A másik felelősség, amit írok, a bloggal kapcsolatos. Ez egyértelműen egy gyengébb kötelezettségvállalás. Ez szerintem 'csak' (?) annyi, hogyha a magaménak érzem az itt lévő/zajló dolgokat, akkor ennek adjam tanújelét néha, mert csak így válik láthatóvá/érezhetővé a dolog működőképessége, amire nagy szükség van, hogy erősítsük egymásban a hitet, hogy ez jól van így és halad/van. Itt a felelősség ennyi. Tehát az, hogy a lehetőségeimhez képest igyekszem minél jobban részt venni benne. Párosítva ezt a másikra való odafigyeléssel. És nyilván tisztában vagyok vele, írtam is, hogy mindenkinek sok a dolga, fontosabbak is nyilván jócskán vannak, csak én úgy éreztem, hogy annyira beállt a blog, hogy ennek más okai vannak, nem csak az időhiány. Két hónap szaggatott csönd, nekem ezt jelentette.
Mindenesetre tartom, hogy szükség volt erre a bejegyzésre, mert megerősödött a blog öntudata. Kiderült, hogy fontos. Hogy szükség és igény van rá. A működésével kapcsolatban is sok dolog tisztázódott. Úgyhogy én a következőt javaslom a lezajlott vitát figyelembe véve (persze ezzel nem szeretném leállítani vagy lefagyasztani azt): Vegyük alapul azt, hogy ez a blog elsősorban a kapcsolattartást és az egymás ügyeiről való tájékoztatást szolgálja. Ezt lehetőségeink szerint igyekszünk minél jobban teljesíteni, a másikat minél jobban lereagálni. Tehát pl. akár kritikát írni vizsgaelőadásokról, ha nem sikerült élőben megbeszélni vagy akár amúgy is. Vagy amit elkezdtetek, személyes színházi élményekről beszámolni. Így, ha eltűnik valaki valamennyi időre, egyáltalán nem baj. Itt az asztal, bármikor le lehet ülni beszélgetni. Ha ezen felül valakik összeállnak akciózni, az nagy dolog, komoly vállalás, de ne ez legyen az alapvető cél. Mert abból az eddigiekhez hasonló félreértések születhetnek, hogy én azt gondolom, hogy éppen dolgozunk valamin, de te meg nem. És hogy emiatt elvárunk egymástól dolgokat, amiket amúgy nem tisztáztunk le. Akik akciót csinálnak, azok tisztázzák le maguk között, hogy hogyan. Erre javaslom én a efntebb a felelősség kapcsán írt dolgokat, de ez privátvélemény. És ne várjunk el akkor így semmit a másiktól, ha az nem volt tisztázva. Azt hiszem így léptünk egyet a blog kerteinek tisztázása felé.

Tarr Feri 2007.11.23. 10:40:21

Visszolvasva olyan ez, mintha az egész a Daninak íródott volna. Természetesen dehogy. Csak az első három-négy mondat

kovács dani 2007.11.24. 00:49:21

na, a fentiekkel én is egyet értek! bocsánat,
Van Dógom

Juhász Bálint 2007.11.26. 19:14:26

Szerintem kezdjünk el egyeztetni egy időpontot, amikor élőben tudnánk találkozni, és beszélgetni akár a Gy.P. cikkről, akár a fülés projekt folytatásáról.
Mit szóltok a két ünnep közötti napokhoz? Az mindenkinek iskolamentesebb.

tóthferi 2007.11.26. 23:11:22

részemről csak éjszaka.
üdv.

Réti Adrienn 2007.11.27. 02:23:04

Nekem is Van Dógom, de én pártolom, hogy legyen közös ügyünk, úgyhogy részemről is oké.
Dobjatok ti időpontot, és próbálok alkalmazkodni.

Egger 2007.11.28. 02:06:23

Na dobtam időpontot,
csináltam új bejegyzést az akciókhoz ahol megszervezhetjük a következő találkozót.
(esetleg egy admin segíthet hogy látható helyre kerüljön)

Feri:
Zavaros dolgot írtam, nem volt célom felgyorsítani a pulzusodat. Ellenkezőleg.
Látod, van azért haszna, hogy szót emeltél. Ebben adok igazat. A többi meg a saját tehetetlenségem okozta düh, amit a föntiek váltottak ki, meg az, hogy csak jól ismert mentegetőzésekre futotta volna(persze kussolhattam volnais) na nem ragozom .

A minél elöbbi találkozás reményében:
Üdv: EG

Tarr Feri 2007.11.28. 16:52:12

A lényeg, hogy decemberben végre találkozunk! Szerintem érthető, hogy ezt hozta ki belőled Géza, részemről haragnak semmi nyoma. Rossz és félreérthető volt a stílusom, belátom. De ha nincs, nem biztos, hogy ennyi minden előjön. Mindegy, nem is ez az érdekes most már. Örülök, hogy rendeződni látszanak a dolgok.

bányai miki 2007.11.28. 19:52:46

Sziasztok. Nem tudom, hova irjam, úgyhogy ide fogom: Géza, láttam a neten, hogy Te részt vettél ebben a beavatószinházi Romeó - ban. Mesélnél valamit erről? Mekkora teret ad a nézőknek valójában stb? Érdekelne...
Azt is érdekes, és fontos kérdésnek tartom, amit Süsü ir, hogy mit lehet hasznositani a komáromi "cuccból". Ez szerintem megérne egy külön fület ezen az oldalon, ahol mindenki leirhatná. mi csapodott le benne...
nekem pl. a "keret" szó lett a legfontosabb. Tavaly napokra meghülyültem, ha olyat kértek tőlem, amit teljes baromságnak hittem, vagy akár az egész ea-sal kapcsolatos averzióim nem hagytak működni a szinpadon. Mostanában megpróbálom inkább keretnek felfogni ezeket az instrukciókat, rendezői viziókat, és abban megtalálni a helyem. Sokat segit:)
Az Equus-ban meg, ami elég nagy szerep ahhoz, hogy szabad legyek benne, és próbálkozhassak, megpróbáltam eldobni az összes "játszásit", és megérezni az oly sokat emlegetett jelenidejűséget. Teljesen más minőségűnek érzem magam részéről ezt az előadást tavalyhoz képest, lenyugodtam benne.
Kicsit olyan dumák ezek, mintha egy fogyókúrás tablettát reklámoznék, hogy ilyen volt, ilyen lett, de hát elhangzott ez a kérdés, úgyhogy válaszoltam:).

Egger 2007.11.29. 00:12:28

Miki:
Nincs túlságosan árnyalt képem a beavatószínház fogalmáról, viszont a kaposvári előadás érdekessége, hogy a fontosabb, színrevitt jelenetek között működő narrátor-moderátor Kovács Zsolt maga is dolgozott Ruszt József csapatában, elsőkézbeli információi vannak a dologról. Meg is kérdeztem, hogy tényleg az e amit csinálunk? Válasza nemleges volt. Technikailag hasonló jellegű, kétségkívül: fiatal tizenéveseknek lett csinálva(jókai bérlet, ez talán ismerős:)), nem a komplet darab, csak fontosabb jelenetek, közte összekötő szöveg kifelé, ismeretterjesztő, gondolatébresztő(?)...
Hogy miértnem valósult meg?
Kényszerpályák sorozata. Bérletkényszer miatt nagyszínpados, a módszer eredetileg osztelytermekre volt kitalálva, így gyakorlatilag a verbális interakció lehetetlen 500 forrásban lévő személyiséggel, csak primitív, pótlékszinten, gyk. mint a mesedarabokban (pl. -Hogy hívják ezt a bőrkabátos fiatalembert? -Rómeó!), a játékba való bevonásuk sem közelíti meg a Ruszt féle szeánszok komolyságát, mindazonáltal kétségkívül izgalmas és élvezetes élményt nyújt a srácoknak, ami nem utolsó dolog, de, hogy mélyebb szinten mennyire nem érinti meg őket a dolog, legszemléletesebben az tükrözi, hogy a második felvonás komoly, tragikus cselekményét is általános, fesztelen zsibongás kíséri. Természetesen hangsúlyoznom kell, hogy ezek csak az eddigi egy előadás tapasztalatai, remélem azért még fejlődik az előadás. Azt halottam, hogy a Ruszt féle előadásban maguk a jelenetek meglehetősen száraz, elsőkörös megoldásban peregtek, nos e
tekintetben mindenképpen hűek vagyunk a mondai előzményekhez(mindez persze szubjektív, mondjuk akkor elsősorban a saját alakításomra értem, ami Benvoliót szemügyrevéve, nos nem oldottam meg, hogyan lehet egy unalmas alakot érdekesen alakítani) . Ezt kompenzálandó egy nagyszínház adta teljes effekt-tár el van durrogtatva, éles ellentmondásban a narrátor szövegével (a Shakespeare-i színjátszással kapcsolatban, és akkor, amikor egy jelenetben pont a színházi effekteket járatja le, giccsesen halmozva őket, a képzelet fontosságát hangsúlyozandó). A próba folyamat 3 hét volt, az első héten még szereposztás sem volt, eleve érthetetlen kompromisszum helyzetbe sodorva a
a rendezőt, szerintem(hát minket ez inkább a főpróbahéten csapott meg). Funk Iván rendezte, a próbafolyamat elején nagyon izgalmas volt vele együtt dolgozni, s a késöbbiek során is számos alkalommal, gyakorlatokkal, improvizációkkal dolgoztunk a jeleneteken. Ez nagyon örvendetes volt. De az idő végül elfogyott. Lett amilyen lett.

Amit a beavatószínházról sejtek, nos ahhoz mind
eszmeiségében, mind technikai megoldásaiban
közelebbinek érzem, mintegy leszármazottjának a krétakörös Hamletet, még ha a köznség reflektációi az előadás után vannak is, és nem közben, de vannak.

A komáromi tapasztalatok továbbélése tekintetében, átérzem Dani álmatlan éjszakáit.
S, hogy véletlenül se mondjak újat, fölszabadítónak érzem én is a "keret" helyes felfogását. Ennek ellennére, talán mert a színházban dolgozunk, s nem a főiskola fekete termeiben, leginkább valami inspirációtlan téblábolást folytatok.

mt.:
eg
süti beállítások módosítása